Vuosi sitten tammikuussa kävelin Educa-messujen käytävillä Helsingin messukeskuksessa ja tutustuin alan tarjontaan. Silmääni sattui Maailmanvaihdon ständi ja koska en tiennyt järjestöstä mitään, pysähdyin hetkeksi. Sain ensimmäistä kertaa kuulla mahdollisuudesta saada Maailmanvaihdon kautta vapaaehtoinen koululle apulaiseksi. Apulaisopettajia koulullamme oli ollut aiemminkin, CIMOn kautta, joten tiesin mihin olin ryhtymässä. Sain rehtorilta luvan aloittaa hakuprosessi.
Järjestösihteeri Mari Takalon avustuksella tein vapaamuotoisen hakemuksen. Vapaaehtoinen tulisi työskentelemään pääosin kielten tunneilla, joten tärkeintä meille oli hyvä englannin kielen taito, muiden eurooppalaisten kielten osaaminen olisi eduksi.
”Vuosi sitten tammikuussa kävelin Educa-messujen käytävillä Helsingin messukeskuksessa ja tutustuin alan tarjontaan. Silmääni sattui Maailmanvaihdon ständi ja koska en tiennyt järjestöstä mitään, pysähdyin hetkeksi.”
Laitoin samaan aikaan Facebookin paikallisilmoitustaululle ilmoituksen, jossa etsin isäntäperheitä. Ilokseni muutamassa päivässä ilmoittautui useita kiinnostuneita perheitä, joista myöhemmin valikoitui kolme perhettä, joissa jokaisessa vapaaehtoisemme asuu neljä kuukautta.
Huhtikuussa aloin saada ehdotuksia vapaaehtoisesta. Valikoimme Marin kanssa kaksi nuorta Skype-haastatteluun, ja haastattelun perusteella kouluumme valikoitui saksalainen Michelle. Ennen vapaaehtoisen saapumista järjestimme hänelle opettajainhuoneesta työpisteen minun vierelleni ja mietimme muiden kieltenopettajien kanssa hänen tulevaa lukujärjestystään ja työtehtäviään.
Keskustelua kielten tunneilla
Aluksi Michelle osallistui ranskan, saksan ja englannin kielten tunneille. Hänen tehtävänsä oli mm. olla parittomien parina, keskustella vieraalla kielellä, haastatella oppilaita ja tehdä Kahoot-tietokilpailuja. Koulussamme on jaksojärjestelmä ja joidenkin jaksojen aikana kielten tunteja oli vähemmän tai ne menivät päällekkäin eri luokilla. Silloin Michelle oli pari päivää viikossa töissä läheisellä ala-asteella.
Kesken vuoden kouluumme perustettiin yläkoulun valmistava luokka, jonka peräsimeen hyppäsin ja Michelle seurasi perässä. Nyt kielten tunnit ovat jääneet sivuosaan, ja Michelle toimii luokka-avustajana ryhmässämme, jossa opintojen etenemisvauhti on hyvin yksilöllinen.
”Alkuperäinen syy, miksi halusin vapaaehtoisen koulullemme, oli tuoda oppilaille mahdollisuus autenttiseen kielenkäyttöön koulupäivän aikana.”
Toimin kansainvälisyysasioista vastaavana opettajana koulussamme. Alkuperäinen syy, miksi halusin vapaaehtoisen koulullemme, oli tuoda oppilaille mahdollisuus autenttiseen kielenkäyttöön koulupäivän aikana. Varmistin tämän itse esim. järjestämällä ranskan tunneilla pienimuotoisia haastatteluja ja keskusteluja Michellen kanssa luokan ulkopuolella. Kyllä oppilaita jännitti!
Vuoden mittaan vapaaehtoisemme on oppitunneilla avustamisen lisäksi myös mm. koristellut kielikäytäväämme ja pitänyt englannin kielen kerhoa koulupäivän jälkeen. Lisäksi heti syyskuussa Euroopan kielten päivänä pidimme kansainvälisyyspäivän, jonka järjestelyihin Michelle osallistui aktiivisesti. Tuolloin koulullamme kävi vierailulla muitakin Maailmanvaihdon vapaaehtoisia mm. Hondurasista ja Intiasta. Saimme vierailijoista erittäin hyvää palautetta oppilailta, jokainen ”en tiennyt aiemmin, että” -kommentti kertoo, että vierailut ja oma vapaaehtoinen rakentavat suvaitsevaisuuden ilmapiiriä ja opettavat vieraiden kulttuurien ymmärtämiseen.
Kulttuurien välistä ymmärrystä ruohonjuuritasolla
Vapaaehtoisvuoden alussa on tärkeää kertoa vapaaehtoiselle tämän työtehtävät mahdollisimman tarkasti. Olemme parhaillamme yhdessä Michellen kanssa työstämässä työtehtävistä listaa seuraavan vapaaehtoisen alkua helpottamaan.
Vuoden aikana kannattaa järjestää keskusteluja vapaaehtoisen kanssa useaan otteeseen. Tähän mainiona apuna on Maailmanvaihdon kysymyspohjat. Mielestäni haastavinta on rakentavan palautteen antaminen. Mitä voin kohtuudella vaatia parikymppiseltä nuorelta, joka tulee toisesta koulukulttuurista. Onneksi meidän oma ja varmasti muutkin vapaaehtoistyöhön lähtevät nuoret ovat sopivasti oma-aloitteisia, joustavia ja oppimishaluisia.
”Kieli ei olekaan vain oppimisen kohde vaan kommunikoinnin väline, heillekin, jotka eivät iltaisin kotona ahmi Netflix-sarjoja tai pelaa onlinessa samalla englanniksi rupatellen.”
Jos jossain koulussa toivotaan, että oppilaat saataisiin käyttämään enemmän ja rohkeammin vieraita kieliä, tai suvaitsevaisuuden merkityksen ymmärtämiseksi haluttaisiin tehdä enemmän, tämä on mainio keino ottaa askel oikeaan suuntaan. Kieli ei olekaan vain oppimisen kohde vaan kommunikoinnin väline, heillekin, jotka eivät iltaisin kotona ahmi Netflix-sarjoja tai pelaa onlinessa samalla englanniksi rupatellen.
Maailmanvaihdon perustehtävä on rakentaa kulttuurien välistä ymmärrystä. Koulumaailmaan integroituva vapaaehtoinen toteuttaa tätä tehtävää ruohonjuuritasolla. Peruskoulussa kylvetty ymmärryksen siemen jää takuulla itämään pitkäksi aikaa.
Anne Ojalehto, Jokelan yläkoulu
Kuvassa: Mitäs seuraavaksi tehtäisiin? Valmistavan luokan kanssa leivotaan kotitalousluokassa joka perjantai ja silloin avustajan rooli korostuu. Esimerkiksi, desilitrat, teelusikat ja ruokalusikat menevät oppilailta helposti sekaisin.
Maailmanvaihdon kautta Suomeen saapuu vuosittain vapaaehtoistyöhön 6–12 kuukaudeksi kolmisenkymmentä nuorta eri puolilta maailmaa. Vapaaehtoisjaksojen tarkoituksena on luoda ruohonjuuritason kontakteja ja ymmärtämystä eri taustaisten ihmisten välille. Vapaaehtoistyöntekijöitä ovat tervetulleita vastaanottamaan yleishyödylliset tahot ympäri Suomea. Lue lisää ja hae vapaaehtoistyöpaikaksi!