Vapaaehtoistyössä oppii – mutta miten sen huomaa?

Ehkä se alkaa, kun sormet naputtelevat hakemusta. Tai ehkä sittenkin jo aiemmin, kun syntyy ensi ajatus siitä, että vapaaehtoistyö maailmalla voisi olla juttuni ja päässä pyörii mietteitä siitä, millaisia taitoja voisin jaksollani hyödyntää ja kehittää. Oppiminen, siis.

Vapaaehtoisjakso ulkomailla on arvokas oppimiskokemus, josta voi olla hyötyä esimerkiksi työnhaussa. Maailmalta jää matkaan paljon muutakin kuin kielitaitoa – mutta miten huomata ja sanoittaa tätä niin itselle kuin toisille? Tässä viisi poimintaa tavoista, joilla Maailmanvaihto ja yhteistyötahot tukevat oppimisen tunnistamista.

  1. Alussa kannattaa pohtia, millaisia asioita tahtoisi oppia sekä millaisin tiedoin ja taidoin kohti näitä suuntaa. On myös hyödyksi taltioida – vaikkapa päiväkirjamerkinnöin – oppimiskokemuksiaan. Tähän Maailmanvaihto kannustaa vapaaehtoisiaan valmennusleireillään.
  2. Maailmanvaihdon valmennus- ja arviointileirit tarjoavat vapaaehtoisille myös työpajoja kokemusten reflektointiin ja jakamiseen. Voi olla, että joku toinen vapaaehtoisista pukee sanoiksi omat fiilikset. ”Huomaan ongelmanratkaisutaitojeni kehittyneen” tai ”osaan nyt paremmin toimia osana tiimiä.”
  3. Vapaaehtoistyöpaikassa oppimista tukee, jos mentori hihkaisee kiitoksen hyvin tehdystä työstä ja istahtaa säännöllisesti keskustelemaan yhdessä oppimisen tavoitteita ja etenemisestä. Maailmanvaihto kutsuu vuosittain ulkomaalaisten vapaaehtoistensa mentorit pohtimaan yhdessä erilaisia tukitapoja.
  4. Passi kertoo osaamisesta. Vapaaehtoisjaksonsa kuluessa Euroopan solidaarisuusjoukkojen vapaaehtoispalveluun osallistuvat vapaaehtoiset täyttävät mentorinsa tuella Euroopan komission osallistumis- ja oppimistodistus Youthpassin. Siinä vapaaehtoisjakson aikana kertynyttä osaamista tarkastellaan kahdeksan elinikäisen oppimisen avainpätevyyden, kuten oppimaan oppimisen sekä kulttuurisen tietoisuuden ja ilmaisukyvyn, kautta.
  5. Maailmanvaihto järjestää ulkomailta palanneille ICYE-vapaaehtoistyöntekijöillensä koulutusta maailmalla kertyneen osaamisen tunnistamisesta ja sanoittamisesta. Tänä vuonna työpaja pidetään osana palanneiden tapaamista ja parhaillaan sitä varten kerätään aiemmilta vapaaehtoisilta esimerkkejä osaamisen sanoittamisesta ansioluettelossa ja työhakemuksessa.

Hei minä! Kirje itselle jakson alussa

Viime elokuussa Suomeen Maailmanvaihdon kautta vapaaehtoistyöhön juuri saapuneet nuoret aloittivat jaksonsa tulovalmennusleirillä, jolla orientoiduttiin tulevaan monin tavoin. Yhtenä tehtävänä oli kirjoittaa kirje itselle ja kertoa siinä omista tunteista, odotuksista ja tavoitteista. Puolen vuoden kuluttua vapaaehtoiset saavat kirjeen itseltään. Tuolloin on aika palata tunnelmiin vapaaehtoisjakson alussa ja pohtia tapahtunutta ja opittua alun terveisten valossa.

Osaamista ja Youthpass Itävallasta

Kuva: Eeva Airikkalan albumista

”Vapaaehtoisjakso kehitti ammatillista osaamistani järjestökentällä: toiminnan suunnittelu, toteutus ja raportointi sekä budjetista huolehtiminen tulivat tutuiksi. Lisäksi sain hurjasti lisää itsevarmuutta ja rohkeutta liikkua vieraissa paikoissa yksin.”

Näin kertoo Eeva Airikkala, joka vietti neljä vuotta sitten Maailmanvaihdon kautta vapaaehtoistyössä puoli vuotta itävaltalaisessa nuorisovaihtojärjestö Grenzenlosissa. Hän avusti Grenzenlosissa hallinnollisissa tehtävissä sekä erilaisten leirien suunnittelussa ja ohjaamisessa. Kertyneen osaamisen tunnistamisessa auttoi eniten Youthpass-todistukseen kuuluvan itsearvioinnin täyttäminen.

”Vapaaehtoisjaksolla paineensietokykyni parani, ja jakso myös auttoi huomioimaan paremmin moniaisuutta ja ympäristöasioita työelämässä sekä astumaan rohkeammin oman mukavuusalueeni ulkopuolelle. Olen pystynyt hyödyntämään oppimaani työelämässä paljon. Kertynyt osaaminen on antanut erittäin hyvät edellytykset pärjätä monenlaisissa työtilanteissa”.

Linkkivinkki:
Työkaluja oman kansainvälisen osaamisen tunnistamiseen ja siitä kertomiseen työnhakutilanteessa (Opetushallitus)

Teksti ja kuva: Minna Räisänen